Fredag


 
Hrm hrm!
 
God afton! Det är bäst jag passar mig ikväll med tanke på allt näthatande som tydligen pågått på sistone. Bäst jag sköter mig så att säga. Fast näe, nu ska jag säga mitt.
 
Det är svårt som man att förhålla sig till till detta och hålla en allvarlig min. "Internethat" är enligt min erfarenhet i 80 fall av 100 rena troll som ber en ta livet av sig för att man dragit en dålig vits eller publicerat något som redan publicerats av någon annan, en så kallad "repost". Att då göra en totalvridning av detta och uppmärksamma dessa oförrätter som någonting specifikt riktat mot kvinnor och trigga igång diskussionen om kvinnoförakt och könssegregering på internet känns extremt långsökt.
 
Givetvis ska vi uppmärksamma det faktum att kvinnor och män skiljs åt inom områden där så inte borde vara fallet, men "internethat" är sannerligen inte rätt plattform för den diskussionen.
 
I den här situationen är det hopplöst att vara man, därför att jag av militanta feminister kommer att kallas för kvinnohatare om jag ger mig in i debatten på fel sida, men det får det vara värt. De (enligt min uppskattning) 20% av internethatarna som vill orsaka skada med sina förolämpningar och dödshot riktar sig inte till kvinnor för att de är kvinnor, de riktar sig mot åsikter de inte tolererar eller förstår och resterande är som tidigare nämnts rena troll som bara är ute efter att provocera. 
 
Ska vi ha en diskussion om orättvisorna om att vara kvinna i vårt moderna samhälle så måste det göras på en nivå som tas på allvar, inte baserat på ett påhittat fenomen som "näthat mot kvinnor". Skärpning, aftonbladet!
 
Skriv ordentliga artiklar eller sluta producera tidningar. Helst det sistnämda.
 
Nog från mig!
 
Dagens låttips på Spotify: Passenger – Let Her Go

_______________________________________________________________

Kommentarer
Postat av: Anonym

Varje gång jag läser dödshot läser jag det som död-shot :(

2013-02-09 @ 12:03:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0